söndag 10 januari 2010

Frostpromenad och finkultur

Så var det helg igen. Jag tappar bort dagarna när det är ledigt mitt i veckan, så på ett sätt ska det bli skönt med lite struktur när vanliga arbetsveckorna börjar imorgon. Jag har njutit av ledigheten, absolut, men mitt arbetsschema anpassar sig ju snarare efter hur många beställningar och deadlines jag har snarare än huruvida det är kväll, helg eller röda dagar.

Känner mig otroligt kulturell efter den här veckan, betade av ännu ett museum igår tillsammans med pojkvännen. Promenerade genom en iskall innerstad ut till Djurgården för att kolla på utställningen med Märta Måås-Fjetterström på Liljevalchs konsthall. Vävda mattor och väggprydnader är väl kanske inte min grej egentligen, men intresset väcktes av att man låtit samtida konstnärer som Karin Mamma Andersson och Jockum Nordström designa mönster. Jag känner mig av någon anledning alltid lite duktig när jag gör kulturella saker, inte bara för att jag tycker att det är roligt (och man ska låta sig själv göra saker som är roliga) utan för att jag tror att det har en bra inre effekt också. Det har ju sjukvården också fattat nu, som till och med börjat ordinera kultur på recept för vissa åkommor i bland annat Skåne.

Promenader är som sagt också bra, även i kyla. Då tar man i lite extra och går snabbare när man blir kall. Och så kan man stanna och ta vackra bilder över ett snötäckt vinter-Stockholm från Djurgårdsbron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar