söndag 3 januari 2010

Supermaten bygger hälsan

Media fokuserar allt som oftast på olika typer av dieter när det ska snackas kost och hälsa. Det som för ett antal år sedan var flygvärdinne-diet, vattenmelon- diet och stenålderskost har idag bytts ut mot Iso, GI, South Beach, Atkins, LCHF... Så tröttsamt! Jag kan erkänna att jag fascineras av att läsa de olika matråden och recepten man ska följa. Listor på livsmedel - fyll skafferiet med följande varor, släng det och det i sopen.

Men det finns också mattrender jag gillar, sådana som lyfter hälsan utan att vara direkta dieter. Raw food och den så kallade "supermaten" med färgstarka, fräscha grönsaker och frukter, fisk och skaldjur såväl som fiberrikt spannmål - sånt funkar i längden. Vacker mat blir dessutom godare att äta, jämför en gammal grå biff och kokt potatis med en ungsbakad paprika fylld med bulgur, zucchini, fetaost... Inte så svårt val när det gäller estetiken, och inte heller smaken för min del. Släng in det faktum att du blir matad med vitaminer som håller dig frisk och kry, så kan du nästan se din nya typ av kost som en beskyddare, eller rent utav medicin. Och det är faktiskt ingen nyhet, att mat kan vara smart visar det här citatet att människan har vetat rätt länge:

"Alla har en läkare inom sig vars arbete vi bara behöver stödja. Den naturliga läkande kraften inom var och en av oss är den viktigaste faktorn för en god hälsa. Vår mat ska vara vår medicin och vår medicin ska bestå av vår mat."
- Hippokrates, den västerländska läkekonstens fader, cirka 460-377 f Kr.

1 kommentar:

  1. Kloka synpunkter från dig. Är inne på din linje: Raw food, enkelhet och bra mat ger finfina färgsprakande maträtter. De blir goda dessutom och såklart hälsosamma. Det är precis tankarna som Are Waerland hade på 30-talet, en hälsoinriktning som jag följer på prov ett år.
    Använder du vetegräs? Provar själv min första laddning. Mixar med lite vatten då jag inte har mekanisk kvarn. En illgrön kick.

    SvaraRadera