tisdag 30 mars 2010

Citrus siesta!

På Mallorca älskar man citrusfrukter - de fanns precis överallt. Fräscht, syrligt och gult, gult, gult...

...som dekoration i trädgården på hotellet La Residencia, i stora härliga korgar.

...som dekoration inomhus med vita lakan under som riktigt lyfte fram färgen.

...liggandes uppe på poeten Robert Graves grav.

...som färkspressad apelsinjuice och hemmagjord citrusmarmelad som såldes inne i folks trädgårdar.

...och som uppfriskande ingredienser i hotellets spabehandlingar. Själv testade jag som sagt en "Citrus siesta" som innebar en himmelsk bodyscrub på olivolja och malda olivkärnor (tillverkat i hotellets egen olivpress!) och en zenmassage med mandel, apelsin och citron... Har aldrig testat en liknande massage, beröringen var så lätt att jag först inte trodde att behandlingen skulle kunna ha någon verkan, men det var länge sen jag varit så totalt avslappnad. Kändes som att jag skulle flyta av massagebänken och sväva iväg i rummet... Efteråt fick jag den här söta brickan med citruste, apelsinklyfta och en liten citrus- och mandelolja att ta med mig hem. Fint!

Den knallgula citronen är rik på C-vitamin och bioflavonider som som förstärker vitaminets effekt när du använder den i maten. I Asien och Latinamerika är det dessutom vanligt att pressa citronsaft över maten för att minska risken att bli magsjuk, då citronen sägs ha antiseptiska egenskaper. Lägg till potensproblem, feber, cancer, hjärt-och kärlsjukdomar över listan som citronen biter på, så har du en riktig dundermedicin. Men den måste ha ett glänsande knallgult skal och ska tvättas i ljummet vatten innan du sätter tänderna i den.

And all that I can see is just a yellow lemon tree....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar