måndag 1 mars 2010

Salta lagom, lev längre

Precis hemkommen från Storbritannien, den hälsosamma pubmatens land :-) Det hör liksom lite till att äta fish and chips när man är där, så det har jag inte ett dugg dåligt samvete för. Men att hänga i den matkulturen öppnar upp ögonen lite för det här med vanor och i synnerhet saltandet på maten. Ska du äta den typen av mat så slutar det ofta med att du skakar saltkaret både en och två gånger över tallriken, ofta för att maten inte smakar så mycket annars, men också för att det hör till vanan. Pommes? Salt!

Men det är inte bara britterna som behöver oroa sig, vi äter alldeles för mycket salt här i Sverige också. Läste nyligen i hälsomagasinet Zest att du minskar risken för hjärtinfarkt med 23 procent om du begränsar saltintaget till en tesked (5 gram) om dagen. Idag får vi i oss det dubbla utan problem på grund av alla dolda salter i halvfabrikat, färdigmat etc. Känner du att du automatiskt saltar maten utan att smaka först är det kanske dags att göra en saltdetox? Jag borde verkligen ta mig i kragen och göra en själv, men nu har jag precis köpt en burk Pingvinpastiller på Arlanda. När den är slut - jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar