Att kärleken inte kan köpas för pengar lärde vi oss med hjälp av McDreamy i highscool-flicken Cant buy me love 1987. Men nu visar forskning att vi faktiskt kan köpa oss lycka, eller tillfredställelse i alla fall, om vi spenderar pengarna på upplevelser och inte saker.
Det är forskare vid Cornell University i Ithaca, New York, som har undersökt köplyckan hos 600 konsumenter och kommit fram till följande: forskarna såg att köp av materiella ting ofta ledde till att konsumenterna ångrade sina inköp i efterhand, när de jämförde med andra personers inköp eller med bättre erbjudanden som de missat. Upplevelser däremot ger en större tillfredställelse i längden. Dels beror det på det selektiva minnet - du har lättare att komma ihåg en upplevelse än inköpet av en pryl - och dels beror det på att dina erfarenheter blir mer personliga när du köper upplevelser och därmed svårare att jämföra med andra inköp som kunde varit bättre.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar