Att kärleken inte kan köpas för pengar lärde vi oss med hjälp av McDreamy i highscool-flicken Cant buy me love 1987. Men nu visar forskning att vi faktiskt kan köpa oss lycka, eller tillfredställelse i alla fall, om vi spenderar pengarna på upplevelser och inte saker.
Det är forskare vid Cornell University i Ithaca, New York, som har undersökt köplyckan hos 600 konsumenter och kommit fram till följande: forskarna såg att köp av materiella ting ofta ledde till att konsumenterna ångrade sina inköp i efterhand, när de jämförde med andra personers inköp eller med bättre erbjudanden som de missat. Upplevelser däremot ger en större tillfredställelse i längden. Dels beror det på det selektiva minnet - du har lättare att komma ihåg en upplevelse än inköpet av en pryl - och dels beror det på att dina erfarenheter blir mer personliga när du köper upplevelser och därmed svårare att jämföra med andra inköp som kunde varit bättre.
Spendera dina pengar klokt - helst på resor (till exempel till Iguazufallen i Sydamerika) som faktiskt ger ett minne för livet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar