lördag 6 mars 2010

Effektivisera dig själv - pronto!

Hur uppstyrd du än är så finns det alltid veckor när du har lite för mycket att göra. Dagar då tiden bara rinner iväg, och du behöver lägga in en extra växel.

Jag hade planerat att spendera hela dagen skrivandes framför datorn, men helt plötsligt var det så mycket annat som kom i vägen. Inte för att jag kanske var tvungen att göra hemgjorda amerikanska pannkakor till frukost, gå till bokhandeln just idag eller spendera en timme med att bläddra i kokböckerna för att hitta den perfekta kakan jag ska baka till morgondagens familjefika. Men det var på något sätt roligare än att ta tag i arbetet, och nu sitter jag här och behöver bli väldigt effektiv väldigt snabbt.

Tur då att tidningen Zest finns, som bjuder på dessa smarta effektiviseringstips!
1. Gör först och främst det du absolut måste göra, allt annat kommer att kännas lättare sen.
2. Fördela arbetet. Det finns trots allt en gräns för hur mycket en person klarar av att göra. (Var är min assistent när jag behöver en?! Hm...? )
3. Skriv en lista över 50 saker du står ut med i vardagen - allt ifrån knöliga lakan till sarkastiska kollegor - och tackla en utmaning per dag, för en känsla av att lyckas oavbrutet.
4. Ta tio beslut idag, låter du det dra ut på tiden blir det bara en känslosam röra av allt ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar