måndag 29 mars 2010

Vitaminer mot träningsvärk

Jag har tidigare bloggat om studier som kommit fram till att körsbärsjuice har bra effekt mot träningsvärk. Nu läser jag på SalongK.se (som i sin tur plockat upp tipset från träningstidningen IForm) att ny forskning visar på ännu fler knep att plocka fram ur skafferiet när musklerna ömmar. Vet du att du kommer att köra hårt under en viss period, som ett träningsläger av något slag eller en intensiv träningsvecka, kan du börja ladda redan ett par veckor innan genom att pumpa kroppen full med vitamin E och C, som ska motverka muskelömhet i samband med motion. Antioxidanterna som du hittar gott om i frukt, grönsaker och nötter ska gärna kombineras med protein när själva träningsperioden är i gång för maximal effekt.

Så, nästa gång jag är på träningsresa vet jag alltså hur jag ska göra för att undvika stelhet dagen efter. Men måste säga att med tanke på energin jag lade ner så försvann värken förvånansvärt snabbt. Trodde jag skulle vara stel som en gammal gumma hela helgen, det kanske har att göra med den fantastiska zenmassagen jag unnade mig i fredags. Berättar mer om den senare- nu är det dags för en frukt!


Hotellfrukost på La Redidencia, inte svårt att ladda med vitaminer när urvalet ser ut så här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar