onsdag 3 februari 2010

Föreläsningskärlek

Sedan jag slutade plugga har jag utvecklat en kärlek för föreläsningar. Just för att det inte är tvunget, går jag på något nu är det för att jag är intresserad och nyfiken - inte för att jag måste sitta där för att bockas av på klasslistan och anteckna inför tentan. Antecknar gör jag ju i och för sig jämt, som en galning, arbetsskada... Passade på att gå på flera föreläsningar i helgen, så jag tänkte risa och rosa lite här i bloggen.

Bäst i gänget var utan tvekan stjärnan Elaine Bergqvist, retorikkonsult och författare som lärde oss hur man snackar snyggt så att folk lyssnar och hur mycket fördomar vi egentligen har i oss. Stämningen i salen var på topp under hela timmen, Elaine lät oss göra övningar med grannen och bjöd på sig själv så att alla slappnade av. Skrattet flödade, och efteråt hörde jag flera personer säga att det var det bästa på hela helgen. Kan bara hålla med.

En annan duktig föreläsare var fitnesscoachen Matthew Griffiths, som snackade under ämnet Release your inner athlete. Hans huvudtes löd ungefär såhär: "The more engaged you are, the more you stimulate the nervous system and the more energy you get." Har du inte en anledning till varför du står där i träningssalen så ska du inte vara där. Kvalitet framför kvantitet. Skapa en känslomässig drivkraft. You are only as strong as your weekest link. Många kloka ord från en klok kille - tummen upp från mig. Det här är något jag ska gräva mer i.

Helgens besvikelse, eller ska jag säga chock, var för mig naprapaten Christer Söderberg som höll i ämnet "Hjälp, vad ska jag äta?". Jag är ledsen att säga att mycket av det han sa i min mening var komplicerat, felaktigt eller rent ut sagt farligt. Man får inte diabetes typ 1 av att äta kolhydrater, man ska inte promota pulver och piller och man ska definitivt inte säga åt folk som tränar mycket att de aldrig får unna sig någonting. Usch, kunde man inte ha hittat en inspirerande och positiv nutritionist eller kostcoach i stället? Mat ska vara glädje och förmedla något positivt, det är där du ska hitta din näring och energi. Om du bara tänker på alla förbud och farligheter kommer du att deppa ihop totalt eller få ortorexi. Visst kom Christer med en och annan klok punkt också, men mest satt jag och gapade av förvåning.

2 kommentarer:

  1. Diabetes 1 av kolhydrater?? Sa han så? det är ju en medicinsk, ofta medfödd, diagnos. Inte en livsstils-diagnos. Efter ett sånt felskär är det svårt att hämta upp sig, det förstår jag - tur att jag skippade den föreläsningen och passade på att köpa nya, rosa capri-byxor till yogan istället!

    Jag gick även på Blossom Taintons föreläsning - otroligt inspirerande och bra. Där kan man snacka förebild, även när det gäller maten!!

    SvaraRadera
  2. Jag vet - helt galet! Min kompis som är hälsokoordinator hade också hört honom och hans kollega en gång tidigare och var lika chockad efteråt hon.

    Heja positiva förebilder som Blossom! Och inspirerande köp, som rosa byxor :-)

    SvaraRadera