lördag 13 februari 2010

Tallriksmodellen regerar

Har precis läst en artikel om den gamla hederliga tallriksmodellen på Netdoktor.se. Flashback från hemkunskapen på högstadiet, men klokt är det. Jag tror verkligen att de flesta människor mår bäst av att äta mångsidigt, dieter som säger åt dig att helt skära bort till exempel kolhydraterna (även långsamma) gör faktiskt inte kroppen någon tjänst, även om ett par kilo skulle rasa bort. Inte i det långa loppet.

Vill du gå ner i vikt, följ fortfarande tallriksmodellen men välj en mindre tallrik = mindre portion. Helt klart sundaste sättet att dra ner på kalorierna.

4 kommentarer:

  1. visst tror jag tallriksmodellen hjälper många att äta bättre/ sundare och för många tror jag den gör stor nytta! men allt är som bekant relativt! och jag tror kanske den funkar mindre bra till vissa människor som stärvar mot vissa mål!

    SvaraRadera
  2. Tack Em - gillar din blogg också, sitter listade bland mina favoriter :-)

    Problemet för många som vill gå ner i vikt är att man hoppar på en extrem diet och helt stryper tillgången till vissa näringsämnen som kroppen behöver, om även i små doser. Dessutom, om du efter ett par veckor börjar käka till exempel kolhydrater igen så kan det till och med slå tillbaka och du kan gå upp all vikt du tappat rätt snabbt.

    Jag tror att om man vill få kontroll över sitt ätande är tallriksmodellen en bra start. När du känner att du har kontroll över både mängden och proportionerna du stoppar i dig måste du självklart som du säger se till individen och de specifika mål du har. DÅ kan det vara läge att ta hjälp av GI eller ISO eller vad du nu vill köra, och visst kan du käka efter den dieten så länge du vill om du känner dig frisk och stark av den maten. Det viktiga är att du inte ska vara rädd för fett och kolhydrater om du inte mår dåligt av dem, utan förstå att det går att få med i en sund kost.

    SvaraRadera
  3. Jag tror oxå att tallriksmodellen är en toppengrund för de allra flesta :) sedan verkar det som att en del människor mår bättre fysiskt av att dra ner på dem och har sluppit problem med magen när de har dragit in på vissa sorter, men för att få i sig allt man behöver i vitamin&mineralväg, utan att behöver filura så mycket är det kanon!

    SvaraRadera