torsdag 11 februari 2010

Snack of the day

För några dagar sedan testade jag ännu ett recept från Sanna Ehdins bok Sannas matbok - för den självläkande människan. Har testat mig igenom en bra del av boken nu, har aldrig blivit besviken tidigare och inte den här gången heller. Följde receptet på fikonkubbar men bytte ut cirka 1 dl av fikonen mot katrinplommon eftersom jag behövde något att fylla ut med när de tog slut. Och det blev grymt gott!

Fikonkubbar
4 dl torkade fikon, halverade
2 1/2 dl pecannötter, mandlar eller valnötter (jag blandade valnöt och mandel)
2 1/2 dl kokosflingor
1 tsk kanel eller kardemumma (jag hade båda)
1/2 tsk gurkmeja
ev. 1/2 tsk vanilj
kokosflingor att rulla i

Skär bort stjälken på fikonen, halvera dem och lägg dem 10 minuter i varmt vatten som täcker. Lägg nötterna i en mixer och hacka dem fint. Tillsätt kokosflingor, kanel eller kardemumma, gurkmeja och vanilj samt ett par fikon i taget tills allt är väl mixat. Lägg allt i en stor skål och knåda med nytvättade händer. Forma till 4 centimeter långa kubbar och rulla i kokos. Kan förvaras väl täckt i kylskåp i upp till två veckor.

Faktiskt lika goda som vanliga chokladbollar - och mycket nyttigare!

2 kommentarer:

  1. Fikonkubbarna ser riktigt smaskens ut. Måste testa såna någon gång.

    Snygg jordglob, var har du köpt den?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det är min sambo som har en thing för jordglobar. Men visst är den schysst, tror den kommer från ett ställe som heter Scanglobe. Men har sett snygga på Bokia och NK också.

    SvaraRadera