lördag 10 april 2010

Multivitamin kan ge bröstcancer

Riktigt rös när jag hörde nyheterna igår om studien som publicerats i medicinska tidskriften American Journal of Clinical Nutrition. Det är svenska forskare som upptäckt, genom studier på kvinnor i Uppsala och Västmanlands län som man följt under en längre tid, att vanliga multivitamintabletter kan öka risken för bröstcancer.

Orsaken som ligger bakom kan vara att multivitamin gör brösten tätare, och man har tidigare förstått att just tätare bröst är en riskfaktor för bröstcancer. För den som äter minst sju tabletter i veckan ökar risken med hela 19 procent i jämförelse med den som inte äter några alls.

Själv har jag knaprat Enomdan hyfsat regelbundet sedan jag var liten, vilket förstås känns lite läskigt. Den gamla sloganen "Enomdan - gör kroppen glad" har liksom förlorat sin slagkraft...

Vad känner du? Kommer du undvika multivitamintabletter i framtiden på grund av studien?

3 kommentarer:

  1. Nej. Man får för tusan canser av ALLT. Om man skulle lyssna på alla "nya rön" så skulle man ju inte våga gå utanför dörren. Jag röker inte. Jag solar inte solarium. Jag äter mycket ekologiskt och får massor med frisk luft och motion. I´ll take my chanses med vitaminerna :).

    SvaraRadera
  2. Sökte träningsinspiration och hamnade hos dig och här fick jag, minst sagt, inspiration. UNDERBART!!
    Säger som föregående talare: man får cancer av allt. Jag som hade tänkt börja med multivitaminer. Fast å andra sidan; jag äter potatis och har inte fått cancer, jag har solat en del utan att ha fått cancer, jag har ätit massa grillad korv i mina dagar utan att ha fått cancer, så jag kanske klarar mig den här gången också :)
    Kommer gärna tillbaka hit!

    SvaraRadera
  3. Har diskuterat det här under helgen med mina vänner som är läkare och hälsocoach och vi har nog alla samma åsikt som er - det dyker för sjutton upp studier var och varannan dag om livsmedel och levnadsvanor som ger dig cancer och skadar dig på ett eller annat sätt. Mobiltelefonen, frukt, potatis... Som sagt, tror snarare på bra vardagsvanor när det gäller de större bovarna som just cigaretter, alkohol, sömnbrist, stress etc.

    Maria - välkommen till bloggen, inspirera är exakt det jag vill göra så jättekul att få höra att jag träffar rätt! Kikade in på din fina nystartade blogg också och tycker det ska bli jättespännande att få följa din resa mot fler kilon - är övertygad om att du kommer lyckas!

    SvaraRadera