söndag 4 april 2010

Gör vårlöpningen roligare

Är det inte underbart att solen äntligen har letat sig fram ordentligt? Nu har det varit soligt här på södra Gotland tre dagar i rad, och det gör mig självklart sugen att dra ut på långpromenad eller löprunda. Tog en lång sväng på långfredagen, passande nog, där jag utforskade grusvägar och stigar och återvändsgränder i området med ipoden i öronen solen i ögonen. Underbart!

Tror att mycket av min nyfunna energi handlar om (förutom solljuset då) på att jag befinner mig på ett ställe där jag inte hittar överallt. Jag kan utforska. Jag kan springa planlöst. Det är faktiskt otroligt befriande att inte veta hur det ser ut bakom nästa krök. Så det blir dagens löptips från mig - ska du ut och springa, eller promenera för den delen - ge dig iväg till ett område där du får trampa på lite okänd mark. Absolut bästa stället att rensa tankarna, eftersom du inte är så fokuserad på att "snart springer jag förbi den stenen, eller det huset, och sen är det så många kilometer kvar"...

Hm, vart kan den här vägen leda? Vi testar!

2 kommentarer:

  1. Hej Johanna! Först tack för en bra blogg! Jag har en fråga och jag hoppas du ska kunna hjälpa mig. Det är så att mina höfter är lätt inåtvända. Det betyder alltså att mina lår och ben rör vid varannadra ända ned till knäna. Jag är inte överviktig, det knakar lite i höfterna varje gång jag springer och känner mig väldigt svag där. Finns det något träningssätt för att få höfterna att bli starkare och "vidga sig" så att inte benen skulle "sitta ihop"?? Jag är desperat,är annars nöjd med min kropp men skäms över mina höfter och ben. Hoppas du förstår vad jag menar!

    Mvh :)

    Karolina

    SvaraRadera
  2. Hej Karolina, vad kul att du hittat till bloggen! Du skriver inget om ifall du har ont i benen och höfterna när det knakar eller om det mest handlar om andra praktiska problem?

    Det finns flera övningar som hjälper dig att stärka dina höfter och bygga upp en bra stabilitet, till exempel "kissande hunden" där du står på alla fyra och lyfter ena benet med böjt knä utåt som om du var en kissande hund. Håll några sekunder, gå ner till ursprungsläge och börja om. Du kan också testa liggande höftlyft där du ligger raklång på sidan med ena armen under huvudet, och lyfter det övre benet upp mot taket så högt du kan, sänk sakta och börja om. Gör så många repetitioner du orkar, byt sedan ben. Höfterna ska vara parallella hela tiden, och när du vant dig vid övningen kan du lägga på ett viktband runt ankeln för extra tyngd.

    Det är också viktigt att stretcha höften ordentligt för att förebygga kort muskulatur i området. En bra övning är att göra ett utkliv med ena benet i 90 grader, lägga vikten på det främre benet, sträcka armarna rakt upp i luften och spänna magen medan du andas några djupa andetag. Byt sedan ben.

    Det kan också slita mer på höfterna att springa i kuperad terräng, som i sand, lera eller tjockt gräs - så undvik gärna det tills du känner att höfterna är starkare.

    Däremot vet jag inte om det är möjligt att "vidga" höfterna med hjälp av träning, som du efterlyser. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en sjukgymnast som är bättre på den medicinska biten än vad jag är för att få en korrekt diagnos, och hjälp med hur du ska gå vidare.

    Du skriver också att du skäms över dina höfter och ben. Det enda jag kan svara där är att vi alla har komplex över något. Konstatera att dina ben kanske inte beter sig exakt som du önskat, men att de trots allt bär upp dig och tar dig dit du vill - ganska bra, eller hur? Vi kan ägna tid åt att fundera på det som vi stör oss på, eller så kan vi vara stolta över det som är fint och positivt. Du skriver själv att du är nöjd med din kropp - det är ju underbart! Det bästa du kan ge dig kropp är en stark, stolt hållning, det kommer du långt på. Fortsätt kämpa och lycka till med allt!
    Kram Johanna

    SvaraRadera