onsdag 23 december 2009

Smaskens från Kina...

Hjälp vad tiden har flugit iväg (bloggen har fått lida, jag lovar bättring!) - men så går det väl när man julstökar i 110 procent antar jag. Har spenderat de senaste dagarna med att köpa klappar, göra klappar, slå in klappar, dikta ihop härliga julrim, baka, pyssla, pynta och diverse andra juliga aktiviteter. Nu känner jag mig jättenöjd och färdig och har faktiskt begett mig hem till mina föräldrar i Uppsala för lite lugn och ro och familjestämning. Vad händer då mitt i julfriden? Jo, jag vaknar med halsont! Inte bra. Men då kommer pappa till räddning...

Ur sitt Kina-apotek (skokartong full av preparat bestående av rötter, blad, pulver och piller inhandlade under hans återkommande resor till det stora landet i öst) plockar han glatt fram en liten blå påse med torkad pulveriserad rot av en växt som kallas Isatis indigotica fort. Det ska ha en antibiotika-effekt menar pappa, och jag har ju inget emot att testa alternativmediciner så jag häller glatt upp pulvret i ett glas ljummet vatten och rör om. Läser på nätet att roten ska rensa slaggprodukter från hjärtat, kyla ner temperaturen på blodet och dessutom hjälpa mot... halsont! Kan i efterhand meddela att Banlangen, som medicinen kallas, inte är god. Den är faktiskt riktigt, riktigt äcklig... Om jag inte blir frisk i halsen nu så blir det onda ögat på pappa under julhelgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar