onsdag 30 december 2009

Hitta dina passioner

Du hör och läser säkert rätt ofta om människor som pratar om saker de är passionerade över, saker de gillar. Men för mig är en passion lite mer än så, det är inte bara ett intresse som du gärna ägnar dig åt någon gång i veckan när du har lite tid över, utan något som får dig att må bra ända ner i tårna, som gör att du blir varm och exalterad och längtar när du inte utövar den. Jag tror att vi alla har flera passioner, det gäller bara att hitta dem och att odla dem.

Men om man har flera intressen eller saker man gillar, hur vet man då vilken av dem som är ens riktiga passion? Jo, med hjälp av The passion test , ett test framtaget av Janet Atwood som menar att "livet är alldeles för kort för att göra sådant som vi inte tycker är roligt". Jag kunde inte hålla med mer, jag tror att alldeles för många av oss gör saker bara för att det förväntas av oss, för att dina föräldrar "lärde dig" att det var kul när du var liten, för att dina vänner gör det eller för att du känner att du får status av att göra det. För att ta reda på vad du verkligen har en passion för - gör såhär:

1. Lista dina passioner. Skriv ner allt du älskar att göra, de saker som är viktiga för dig och som får dig att må bra, allt som du kan tänka på när det gäller ditt drömliv. Vad vill du ha, göra och vara när ditt liv är idealiskt? Vad gör dig inspirerad? Vem vill du ha omkring dig? Skriv ner minst tio saker, snarare sådant som handlar om hur du vill leva ditt liv än mål som du har.

2. Jämför passionerna. Gå tillbaka till listan vid ett senare tillfälle och jämför passionerna med varandra och ta fram fem stycken som du tycker är viktigast.

3. Poängsätt 0-10. Hur mycket av de fem passionerna finns i ditt liv idag? 0 innebär att passionen inte finns alls och 10 att den finns till fullo. Här kan du bli överraskad och hitta nya sätt att tänka.

4. Vägen till passionen. Skriv ner en av passionerna på ett papper, under den skriver du vad som har hänt när du lever denna passion fullt ut. Gör likadant med alla fem. Lycka till!

Källa: Tidningen OM YOGA OM

En av mina passioner som jag ständigt längtar till nu för tiden, att se vackra saker genom linsen på min kamera - att upptäcka färger, former, linjer och vinkar som jag inte visste fanns.

2 kommentarer:

  1. Härligt - en stor passion som fått stå åt sidan ett tag är att resa. Men - nu ska det bli av och jag kickstartar året med att bjuda maken på en vecka i New York!

    Kameran förresten... är det en ny passion? Tycker själv det är fantastiskt hur jag varje gång jag sätter ögat mot och ser världen, människorna, genom linsen - då ser jag något annat, som om man ser en männsiskas själ genom kameran. Häftigt!

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt att få åka till New York - har alltid drömt om att resa dit. Resor är nog min bästa passion också, det ger så mycket så länge, man kan leva på minnena (och planeringen inför nästa) ett bra tag :-)Hoppas ni får det fantastiskt!

    Kameran är en relativt ny grej, ja. Insåg när jag köpte min Nikon D60 för jobbets skull hur mycket jag älskar det och hur fascinerande det är att se allting genom linsen. Du får passa på att ta bilder när du är ute och reser!

    SvaraRadera