lördag 21 februari 2009

Laxen som botar

Då var jag hemkommen efter en lång dag på IKEA där jag bland annat inhandlat en ny skrivbordsstol och ett par hyllor till mitt hemmakontor. Körde blindtest och lyckades naturligtvis välja den i stort sett dyraste stolen, men så ska jag sitta många timmar på den också, och jag räknar så att en ergonomisk smart stol lönar sig i längden. Dessutom kan jag ju dra av den på företaget, en ny underbar möjlighet jag inte vant mig vid än.

Maten på IKEA brukar ju inte vara någon höjdare för mig som är halvvegetarian och inte äter kött eller kyckling. Men sist jag var där testade jag en kikärtsgryta som faktiskt var helt ok. Såg fram emot att beställa den, men nu har den tydligen tagits bort från menyn. Det var säkert bara jag som tyckte om den. Min syster hade varnat mig för den nya vegetariska tortillan, så det fick bli gravad lax. Försöker äta lax några gånger i veckan, både gott och otroligt nyttigt.

I "Maten som botar" av Per Ove Lind förklarar han att laxen inte bara innehåller det nyttiga fiskfettet omega-3 (som de flesta säkert vet om) utan även en mycket stark antioxidant, astaxanin. Det är det ämnet som ger laxen den ljusröda färgen och bidrar till laxens hjärtskyddande effekt. Han skriver dessutom att tillagningssättet spelar roll för nyttigheten och att alltför stark upphettning gör att fiskfettet härsknar. "Skonsammast är att inte alls använda värme vid tillagningen, till exempel genom att grava laxen." Se där så nyttig man är!

Nu ska jag gå och laga tacos, någon måtta får det vara på nyttigheterna på en lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar