torsdag 19 februari 2009

Run ladies, run...

Imorse var jag på ett pressmöte för adidas på Balance gym här i Stockholm. Löpning är hett bland tjejer, och hetare kommer det bli så snart våren kommer. Förra året var rekordmånga 25 000 tjejer anmälda till Tjejmilen, jag själv inräknat, och jag märker att fler och fler av mina vänner intresserar sig för löpning. Adidas har tillsammans med University of Calgary studerat olikheter i mäns och kvinnors löpstil och kommit fram till att det är mer än anatomin som skiljer :-)
  • Tjejer har bredare bäcken och får en så kallad ”kulvinkling” när vi springer. Det betyder att vi pronerar lite senare i löpsteget.
  • Tjejer har en mjukare framfot och landar därför annorlunda.
  • Tjejer fryser lite mer än killar, och svettas annorlunda.
  • Förutom funktionella egenskaper är det viktigt med snygg design. Vi vill se läckra ut när vi tränar helt enkelt.

Adidas presenterade ett gäng nya produkter, både kläder och skor, som är framtagna med tanke på alla punkter jag precis räknat upp. Ser fram emot att testa dem!

Läcker löpartopp med ventilation under byst och över ryggen.



Löparexperten Stefan Rehn känner jag sedan förra året när han coachade mig och några av mina kollegor på Cosmopolitan till att klara av Tjejmilen. Han höll en snabb löparskola där han bland annat kom med följande basictips för nybörjare:

  • Håll armarna i 90 grader och knyt händerna lätt.
  • Få upp knät ganska högt i löparsteget och vinkla upp foten.
  • För att inte skada dig eller ledsna, börja lätt med att varva löpning och gång.
  • I uppförsbackar och när det känns tungt – lyft blicken och kroppen uppåt. (Jag fick ett annat tips av vår motivationsexpert under Tjejmilenträningen, att tänka mig att jag hade ballonger fastknutna på axlarna som liksom lyfte mig uppåt. Låter kanske sjukt, men det funkar!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar