fredag 20 februari 2009

Jag ska sova mig frisk

Dumma dumma förkylning som inte vill gå över. Betalade läkaren 300 spänn för att titta på min hals och konstatera att det inte var halsfluss utan ett virus som ”helt enkelt måste väntas ut”. Härligt. Så länge satsar jag dricka honungsvatten, äta vitlök och sova – med undantag för ikväll då jag med alla medel ska orka ta mig iväg på tjejmiddag följt av premiärfest på Pontus på Brunnsgatan. De börjar med nya senare öppettider och firar med drinkar och vernissage, för trevligt för att missa!

I framtiden ska jag dock lyssna på forskarna. Superknepet att sova bort sin förkylning är tydligen minst lika effektivt i förebyggande syfte. Undersökningar visar att om du sover mindre än sju timmar per natt löper du tre gånger så stor risk att drabbas. Sjukt bra argument på helgen när du vet att du borde gå upp och ta tag i saker. Nu är det helt okej att ligga kvar i sängen liksom. Hälsan måste ju komma först. Och imorgon är det faktiskt lördag…
(Källa: Archives of Internal Medicine)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar