onsdag 25 februari 2009

Grönt te i ny form

Jag gillar inte kaffé, och dricker inte speciellt mycket te heller. Jag kan nog kalla mig en periodare eftersom det mest brukar drickas på kalla vinterkvällar, ljumma sommarkvällar eller helt enkelt vid resor utomlands där det serveras te överallt. Ofta blir det grönt te, som innehåller en stor mängd polyfenoler som är antioxiderande. I Asien där man dricker massvis med grönt te har man inte samma problem med cancer och hjärt- och kärlsjukdomar som här i väst. Kan i och för sig bero på att de äter mycket fet fick också, som innehåller omega-3, men grönt te anses ändå vara väldigt hälsosamt.

Igår testade jag på det i en ny form, nämligen i nudelsoppa. Var och handlade på China Market på Olof Palmes gata här i Stockholm för ett par dagar sen och gjorde ett besök i deras nudelrum. Fastnade för den spännande smaken och var tvungen att testa. "Green tea with tom yum flavour". Det smakade...sådär. Kul att nya produkter dyker upp på marknaden, men jag föredrar det nog ändå i en kopp.

2 kommentarer:

  1. Hejsan,

    men jag hoppas att du inte tror att en nudelsoppa med grönt te smak är lika nyttigt som riktigt grönt te? Det kan jag lova att det inte är.

    Bäst te köper man på nätet, www.gronateimporten.se har väldigt gott grönt te.

    Kjam

    Anki

    SvaraRadera
  2. Självklart inte, handlar nog snarare om artificiell smaksättning än om själva effekten. Men det lät spännande så jag var tvungen att testa.
    Tack för tipset, ska kolla in butiken! Kram J

    SvaraRadera